Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 4.červenec 17:55

Netiketa má svá specifika a také více reflektuje vývoj živé řeči. Řekl bych, že nejblíže je quentos, na netu se podobné výrazy používají spíše jako neformální a familiární projev a prostředek umocnění určité skupinové spřízněnosti a solidarity. V tomto také zkostnatělé slovníky nestíhají držet krok a uvádějí již překonaná klišé..
Viz bližší odkazy:
http://www.emag­.cz/netiketa/
http://www.lu­pa.cz/clanky/ne­tiketa/
http://www.ho­ax.cz/cze/index­.php?action=ne­tiketa
Webová fóra a diskuse
Webová fóra nejsou jen způsobem, jak sdělit někomu jinému svůj názor, ale hlavně mohou být velmi cenným zdrojem informací a řešení rozmanitých problémů. Proto je také potřeba zachovat určitý způsob chování, aby se taková místa nestala pouze směsicí neužitečných příspěvků.
Pokud na nějakém fóru zakládáme nové vlákno (thread) měl by název takového vlákna být stručný, smysluplný a vypovídající o obsahu, popřípadě problému, jenž v něm chceme řešit. Názvy jako: ‚Pomóc!!!‘, ‚Ono to nefunguje‘ či ‚problém‘ nejenže nikomu nic neřeknou, ale hlavně málokdo takové vlákno navštíví. Daleko užitečnější je použít názvy, jenž vystihují náš problém, jako například: ‚Ovladače pro ATi Radeon 9550 shazují systém‘. S takovýmto názvem je mnohem pravděpodobnější, že náš problém zaujme někoho, kdo něco podobného již vyřešil či řešení zná, než kdybychom použili něco jako „pořád to padá“.
Dalším pravidlem, naneštěstí ne moc zažitým je nepřispívat nikam, kde nemáme co nového do disku-se přinést. Proto se snažme přispívat tam, kde máme můžeme pomoci, ale pokud nemáme čím relevantním přispět, tak celé věci spíše ublížíme.
Pár rad na konec:

  1. Nerozesílejte hromadně nic, co si adresáti výslovně nevyžádali – je to SPAM (v některých státech by se jednalo o trestný čin)
  2. Než napíšete reakci na něco, co vás velmi rozhořčilo, chvíli počkejte. On vztek po chvíli většinou přejde a komunikace vedená s chladnou hlavou je daleko prospěšnější.
  3. Nezveřejňujte soukromou komunikaci (e-mail, IM,..) pokud k tomu nemáte i svolení protistrany, či k tomu nemáte závažný důvod (například se dotyčný dopustil trestného činu a vy komunikaci podstu-pujete PČR). Taková komunikace je totiž považována za diskrétní a čistě soukromou záležitost.
  4. A zlaté pravidlo: Buďte tolerantní k chování ostatních, ale striktní k chování svému.

Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Netiketa

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 4.červenec 20:31

Netiketa má svá specifika a také více reflektuje vývoj živé řeči. Řekl bych, že nejblíže je quentos, na netu se podobné výrazy používají spíše jako neformální a familiární projev a prostředek umocnění určité skupinové spřízněnosti a solidarity. V tomto také zkostnatělé slovníky nestíhají držet krok a uvádějí již překonaná klišé..
Viz bližší odkazy:
http://www.emag­.cz/netiketa/
http://www.lu­pa.cz/clanky/ne­tiketa/
http://www.ho­ax.cz/cze/index­.php?action=ne­tiketa
Webová fóra a diskuse
Webová fóra nejsou jen způsobem, jak sdělit někomu jinému svůj názor, ale hlavně mohou být velmi cenným zdrojem informací a řešení rozmanitých problémů. Proto je také potřeba zachovat určitý způsob chování, aby se taková místa nestala pouze směsicí neužitečných příspěvků.
Pokud na nějakém fóru zakládáme nové vlákno (thread) měl by název takového vlákna být stručný, smysluplný a vypovídající o obsahu, popřípadě problému, jenž v něm chceme řešit. Názvy jako: ‚Pomóc!!!‘, ‚Ono to nefunguje‘ či ‚problém‘ nejenže nikomu nic neřeknou, ale hlavně málokdo takové vlákno navštíví. Daleko užitečnější je použít názvy, jenž vystihují náš problém, jako například: ‚Ovladače pro ATi Radeon 9550 shazují systém‘. S takovýmto názvem je mnohem pravděpodobnější, že náš problém zaujme někoho, kdo něco podobného již vyřešil či řešení zná, než kdybychom použili něco jako „pořád to padá“.
Dalším pravidlem, naneštěstí ne moc zažitým je nepřispívat nikam, kde nemáme co nového do disku-se přinést. Proto se snažme přispívat tam, kde máme můžeme pomoci, ale pokud nemáme čím relevantním přispět, tak celé věci spíše ublížíme.
Pár rad na konec:

  1. Nerozesílejte hromadně nic, co si adresáti výslovně nevyžádali – je to SPAM (v některých státech by se jednalo o trestný čin)
  2. Než napíšete reakci na něco, co vás velmi rozhořčilo, chvíli počkejte. On vztek po chvíli většinou přejde a komunikace vedená s chladnou hlavou je daleko prospěšnější.
  3. Nezveřejňujte soukromou komunikaci (e-mail, IM,..) pokud k tomu nemáte i svolení protistrany, či k tomu nemáte závažný důvod (například se dotyčný dopustil trestného činu a vy komunikaci podstu-pujete PČR). Taková komunikace je totiž považována za diskrétní a čistě soukromou záležitost.
  4. A zlaté pravidlo: Buďte tolerantní k chování ostatních, ale striktní k chování svému.

Doplňuji:
ad led, beru tvou poznámku, ale samotná tvá úvodní formulace zněla „Slušnost na internete“. a protože tu řeší netiketa, rovnou jsem doplnil obecné zásady, na něž se stále zapomíná a v poslední době dochází i k hrubému porušování bodu 3) v dodatku, viz právě aktuální dotaz zaskočeného barbakana.
Pozri sa sama:
http://www.od­povedi.cz/otaz­ky/jak-se-urcity-registrovany-kolega-dozvedel
Zároveň se tu rozmáhá nešvar – přeposílání privátních mailů bez souhlasu odesilatelů, jejichž pozměněné útržky vytržené z kontextu, poté další zveřejňují.
Ryze bulvární a mystifikační praktiky.

Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Netiketa