Odpověděl/a – 26.březen 10:14
Damiano, záleži i na učiteli. Měl by poznat, že žák úkol opsal nebo
knihu nečetl. O tom, se dá snadno přesvědčit. Zeptat se při zkoušení
z četby na detail, který v okopírovaném obsahu není. Když má učitel
podezření z opisování, hned studenta vyzkoušet a také se přesvědčit
o jeho znalostech. Funguje, i když se to nedá aplikovat vždy.
Jenže takový učitel je podle žáků „pes“, i když v dospělosti si
mnozí uvědomí, že učitel se snažil, aby se každý ve vědomostech
spoléhat co nejvíc na sebe, nikoliv na druhé.
Proč známkovat vědomosti někoho jiného bez ověření? Třeba uživatelů
Odpovědí? V tomto směru jsou úkoly zbytečné. Slohové práce psát
zásadně ve škole, nedávat témata předem. Když si studenti na tento
způsob zvyknou, překvapí učitele svými nápady, pohotovostí. Učitel
českého jazyka by měl vzbudit lásku ke knihám, procvičovat pravopis apod.
Je to zbytečné zdůrazňovat. Na jedné straně je dobré, že lze řadu
informací vyhledat, ale málokdo si uvědomuje, že když opisuje a kopíruje,
že vidí odpověď jen několik minut, nemusí přemýšlet, proto se mu nové
poznatky nevryjí do paměti. Stejně tak, když mu někdo poskytne „medvědí
službu“.
Dost často učitelé na ZŠ dávají lepší známky jen kvůli tomu, aby žák
získal lepší průměr, který se započítává pro přijetí na SŠ, jen aby
měli klid od rodičů, kteří jsou mnohdy nekritičtí. Na střední škole se
už studenti pravopis nenaučí, protože získali špatné základy, a navíc
argumentují – máme přece počítač, který chyby opraví …
Občas se rodičům nelíbí špatné známky, objevují se otázky, proč má
mé dítě čtyřku? Chtějí, aby dítě něco umělo, nebo mělo jen pěkné
známky? Je pravda, že čtyřka od některého učitele = dvojce u učitelé
jiného.
I v minulosti žáci úkoly opisovali, vypracovávali taháky, ale
vyhledávání v učebnici bylo mnohem náročnější, takže v hlavně
zůstalo víc. Myslím si, že je chyba nejen ve způlsobu vzdělávání
učitelů, ale i jejich přistupu k práci. Být učitelem je poslání… Jde
o povolání náročné především na psychiku, protože… Nechci se už
víc rozepisovat, děti i učitelé jsou produktem společnosti … Záleží
na každém, zda chce něco znát, nebo nikoliv …
Odpověděl/a – 26.březen 19:06
Damiano, záleži i na učiteli. Měl by poznat, že žák úkol opsal nebo
knihu nečetl. O tom, se dá snadno přesvědčit. Zeptat se při zkoušení
z četby na detail, který v okopírovaném obsahu není. Když má učitel
podezření z opisování, hned studenta vyzkoušet a také se přesvědčit
o jeho znalostech. Funguje, i když se to nedá aplikovat vždy.
Jenže takový učitel je podle žáků „pes“, i když v dospělosti si
mnozí uvědomí, že učitel se snažil, aby se každý ve vědomostech
spoléhat co nejvíc na sebe, nikoliv na druhé.
Proč známkovat vědomosti někoho jiného bez ověření? Třeba uživatelů
Odpovědí? V tomto směru jsou úkoly zbytečné. Slohové práce psát
zásadně ve škole, nedávat témata předem. Když si studenti na tento
způsob zvyknou, překvapí učitele svými nápady, pohotovostí. Učitel
českého jazyka by měl vzbudit lásku ke knihám, procvičovat pravopis apod.
Je to zbytečné zdůrazňovat. Na jedné straně je dobré, že lze řadu
informací vyhledat, ale málokdo si uvědomuje, že když opisuje a kopíruje,
že vidí odpověď jen několik minut, nemusí přemýšlet, proto se mu nové
poznatky nevryjí do paměti. Stejně tak, když mu někdo poskytne „medvědí
službu“.
Dost často učitelé na ZŠ dávají lepší známky jen kvůli tomu, aby žák
získal lepší průměr, který se započítává pro přijetí na SŠ, jen aby
měli klid od rodičů, kteří jsou mnohdy nekritičtí. Na střední škole se
už studenti pravopis nenaučí, protože získali špatné základy, a navíc
argumentují – máme přece počítač, který chyby opraví …
Občas se rodičům nelíbí špatné známky, objevují se otázky, proč má
mé dítě čtyřku? Chtějí, aby dítě něco umělo, nebo mělo jen pěkné
známky? Je pravda, že čtyřka od některého učitele = dvojce u učitelé
jiného.
I v minulosti žáci úkoly opisovali, vypracovávali taháky, ale
vyhledávání v učebnici bylo mnohem náročnější, takže v hlavně
zůstalo víc. Myslím si, že je chyba nejen ve způlsobu vzdělávání
učitelů, ale i jejich přistupu k práci. Být učitelem je poslání… Jde
o povolání náročné především na psychiku, protože… Nechci se už
víc rozepisovat, děti i učitelé jsou produktem společnosti … Záleží
na každém, zda chce něco znát, nebo nikoliv …
Doplňuji:
Oprava: spoléhal, učitele, v hlavě, ve způsobu, přístupu, ještě.